Wednesday, January 18, 2017

Mee Tarik di Hangzhou..


Mee Tarik Istimewa..
Suatu hari aku ke Negara China atas urusan kerja. Bertolak dari KLIA ke Guangzhou dan seterusnya ke Hangzhou, penerbangan entah berapa jam aku pun dah tak ingat dah.. Maklumlah pakcik ni dah tua.. hahaha yang pastinya sampai ke Airport Hangzhou sekitar pukul 1240 pagi, belum sampai ke Hotel penginapan lagi tu.. Bengkak mata asyik bangun tidur jek dalam flight..

Alhamdulillah perjalanan aku dipermudahkan, letih tapi seronok.. Sampai di hotel sekitar pukul 130 pagi, terus masuk bilik dannnn tidur..

Esok harinya.. Lepas sarapan pagi, agenda pagi ni adalah lawatan ke kilang tapi telah di tunda ke tengahari.. So, aku ambil kesempatan pagi tu untuk jalan-jalan sekitar hotel. Cuaca agak panas tapi udaranya cukup sejuk, so taklah aku peluh sangat time jalan-jalan kat luar tu..

Nampak macam ringan, ini dah kira berat untuk aku bersarapan.
Bangunan tinggi belakan tulah Hotel tempak aku menginap..
Buat pertama kali aku sampai ke Negara Tembok Besar China ni tentunya masalah utama adalah bahasa dan makanan.. Kalau korang terror bahasa English pun belum tentu korang boleh berkomunikasi dengan orang tempatan di situ.. So apa yang aku boleh buat terpaksa bawa juru bahasa untuk mudahkan segala urusan di situ..

Hari ni aku nak cerita pasal Mee Tarik.. Aku pernah dengar pasal mee tarik ni dah lama dah, katanya mee tarik asli berasal dari Negara China ni.. So dah ada peluang sampai ke sini, marilah kita cari dan cuba mee tarik yang istimewa sangat tu..

Perjalanan berkereta lebih 40 minit dari Hotel ke kedai makan yang dituju. Kedainya kecil jek, tapi pelanggannya ramai, Itu antara bukti yang menu di kedai makan tu sedap agaknya.. Lagi satu hal, bukan senang nak cari kedai makan yang menghidangkan makanan halal kat sini.. Sebab tu  sampai 40 minit berkereta baru boleh sampai ke kedai makan ni.. 

Menu di kedai makan ni boleh tahan banyak juga, tapi misi aku kali ni cuma nak makan mee tarik jek.. Satu kelainan yang aku jumpa di kedai ni adalah semua minuman yang di jual adalah minuman dalam botol atau tin jek, tak sama macam di Malaysia, kalau kedai makan tak ada Teh Tarik kira itu adalah kali terakhir orang akan singgah..

Apa ntah nama kedai ni..!!
Semua dah duduk.. aku terlambat rupanya..
Yang pakai kopiah putih tu Pelayan merangkap Tukang masak..
Korang nak order apa..? mintak jek..
Sijil Halal tu yang paling penting..
Dapur
Kalau di Malaysia, apa makanan pencuci mulut korang.. Biasnya buah segar ar kan.. Tapi di sini makan pencuci mulut aku Kebab.. haaa amacam..? Aku nak sebut nama makanan ni dalam bahasa tempatan aku tak tahu, tapi rupa dan rasanya sama macam kebab.. Roti berinti daging cincang yang di goreng dengan lada hijau dan tentunya ada resepi istimewa didalamnya.. hahah makan jer ar yee..

Kebab pencuci mulut katanya.
Mee Tarik Istimewa dah habis..
Alhamdulillah dimurahkan rezeki, misi pencarian Mee Tarik telah berjaya pada hari pertama kembara di Negara China ni.. Seingat aku sepanjang 3 hari 4 malam di sini, menu lunch aku adalah mee tarik.. Amacam, kalau tak sedap takkan aku boleh makan sampai habis mee tu kan.?




No comments:

Post a Comment