Tuesday, January 17, 2017

Babywearing..? Bukan hanya untuk ibu..

Suatu ketika dahulu mengendong lebih sinonim dengan kaum ibu sahaja, kini tidak lagi.. Sebab aku sendiri mengendong anak-anak aku, kalau bukan aku siapa lagi nak gendong..?

Peralihan aku dari menggunkan kereta sorong (Stroller) ke alat gendongan (Baby Carrier) bermula sekitar tahun 2012.. Iaitu selepas mendapat anak kedua. Mulanya isteri yang beria nak pakai baby carrier ni, aku cuma support dari belakang jek.. Melihatkan beban yang harus dipikul membuatkan aku kena ambil port dan belajar guna baby carrier tu.. Sebelum ni aku tak tahu pun ada kelas atau bengkel yang akan ajar cara nak guna carrier ni dengan betul, yang aku tahu lepas dah beli sehelai carrier aku cari cikgu kat Youtube untuk ajar aku.. Kalau kita betul nak belajar, semua benda boleh jadi mudah..

Percubaan pertama aku menggunkan baby carrier ni sekitar tahun 2012, masa tu aku temankan isteri join kelas Babywearing.. Isteri dan anak sulung Abg Iqi dalam dewan dengar talk, aku dengan Abg Muq kat luar dewan menunggu kelas tamat dengan penuh sabar.. heheheh tengoklah wajah kesabaran aku ini.. Ini adalah hasil dari Cikgu Maya aku ajar, setakat hari ni dialah Cikgu aku dalam dunia Babywearing qni..

Photo ehsan drpd SNUGGbaby.com
Ada beberapa jenis carrier dan hampir semua aku dah pakai, kecuali pouch.. Mungkin sebab aku tak jumpa lagi saiz pouch yang sesuai dengan aku ni.. 

Antara jenis carrier adalah Woven Wrap, Stretchy Wrap, Ring Sling, Pouch, Mei Tai dan Soft Structured Carrier (SSC).. Gambar kat atas tu aku berbelit dengan Stretchy Wrap.. Bukan senang sebenarnya nak pakai SW tu kalau tahap kesabaran tak cukup tinggi.. hehehh

OK sebelum tu, mari kita tengok gambar-gambar aku dengan beberapa jenis carrier.. Alhamdulillah sehingga hari ini aku belajar sendiri bagaimana cara dan kaedah untuk menggunkan baby carrier ni..

Tengah test drive Woven Wrap..
SSC Di Shopping Mall
Mei Tai di Kedai Makan
Ring Sling di Pasar Ikan
Aku tak rasa janggal untuk mengendong anak, walaupun orang keliling tengok aku macam pelik sikit. Korang nak tahu tak bertapa bangganya aku dapat gendong anak-anak aku berbanding letak dorang dalam stroller..!! Kenapa aku pilih untuk ber'Babywearing adalah sebab ianya mudah, selesa dan selamat.. hahaha Apa yang paling penting sebelum ambil keputusan untuk gunakan mana-mana baby carrier ni kena tahu dan faham kaedah T.I.C.K.S. haaa bukan main pakai sarung jek ye..

The Rule for Safe Babywearing..
Biasalah orang perempuan ni, dah dapat satu carrier kalau boleh nak dua, dah ada dua nak tiga pula.. tak apa lah, pelaburan juga namanya ni.. Ada juga carrier yang kami dah tak pakai kami akan jual balik.. haaa kan pelaburan namanya tu... Ok ini sedikit koleksi isteri aku, macam biasalah isteri beli suami pakai jek..  

SSC Woven Wrap dan Ring Sling

Woven Wrap
SSC
Ring Sling dari koleksi diatas ni aku belum pernah sarung lagi, sebab aku mula berjinak-jinak dengan ring sling ni baru beberapa minggu.. senang cakap baru tahun ni aku belajar pakai ring sling.. Sekali dah pakai rasa macam nak pakai selalu.. Macam gambar aku pakai ring slilng kat atas tadi tu, itu second time aku pakai kat pasar ikan, yang pertama aku pakai kat dalam mall itupun selepas isteri kata sakit badan tak larat nak gendong baby dannnn kebetulan hanya itulah carrier yang dibawa.. So, aku pun sarung jek ar.. Selesa juga walaupun kali pertama aku ber'Ring sling di khalayak umum..

First Time Ring Sling
Mudah dan selesa sebenarnya pakai baby carrier ni, tambah-tambah lagi kalau kita pakai carrier yang betul.. Tak percaya.. Korang nilai sendiri bertapa mudahnya bila Babywearing dengan carrier yang betul ni..

Jadi Cameramen pun boleh..

Window Shopping pun jadi mudah

Jalan kat tempat ramai orang pun mudah..

Pusing-pusing KLCC dengan empat orang anak pun jadi mudah..
Mendaki tangga di Candi Burubudur pun tak jadi masalah

Dalam banyak koleksi carrier yang isteri aku ada, Woven Wrap Kokadi  Ahoi ni menjadi pujaan hati tu.. Tengoklah bertapa menawannya wrap itu..






No comments:

Post a Comment